Za školy otevřenější, vstřícnější a přátelštější
Za školy otevřenější, vstřícnější a přátelštější
Od nápadu k realizaci – tak by se dal nazvat postup školních projektů, které na některých školách zvládli vytvořit sami studenti. Nejprve se žáci seznámili se základy projektové logiky, poté založili tým, který s metodickou podporou pracovníků Young Caritas a vyučujících začal na problému pracovat . Jednalo se o celou škálu aktivit od podpory integrace ukrajinských uprchlíků, přes zviditelňování genderových témat formou instagramové kampaně až po zklidnění a "zpřátelštění" prostředí školy.
Například Gymnázium Čakovice realizovalo projekt o životě cizinců ve svém okolí „Nerozlišuj, respektuj!", jehož výstupy studentky prezentovaly široké veřejnosti na oslavách školy. Navíc v něm budou pokračovat i v dalším školním roce ve spolupráci s obcí Čakovice.
„Nejžádanějším programem ze strany vyučujících byly živé knihovny, kdy měli žáci příležitost osobně se setkat s člověkem, který prožil diskriminaci či jinou životní výzvu, a na základě jeho příběhu reflektovat své vlastní postoje, předsudky a identitu,” prozrazuje Lucie Kocíková, metodička živých knihoven. Ta měla současně na starosti vytvoření živé knihovny online, kde proškolení uživatelé najdou 25 příběhů, které mohou zařadit do své výuky.
Přes 80 pedagogů z 11 pražských a 3 mimopražských škol bylo proškoleno během 15 seminářů, webinářů a 3denní letní školy. Po přičtení osobních konzultací, náslechů v hodinách a mentorských setkání bylo učitelům poskytnuto více než 800 hodin podpory.
Vznikly vzdělávací materiály, které mohou pedagogové využívat po skončení samotného projektu Akademie Young Caritas, a to v tištěné i elektronické podobě. Metodická příručka Akademie Young Caritas představuje, jak učit o udržitelném rozvoji s využitím metod neformálního vzdělávání. „Učitelé oceňují vzorové hodiny k vybraným tématům udržitelného života včetně pracovních listů,” říká její spoluautor Václav Šneberger. Také byl vytvořen e-learning obsahující tři druhy kurzů pro učitele a pedagogické pracovníky. Základním kamenem celého portálu je kurz udržitelný svět uplatňující metodická východiska v praxi, včetně doplňujících odkazů a zpracovaných ukázkových lekcí. Volně navazují obsahové kurzy na téma migrace, duševní zdraví, náboženství a chudoba postavené na základních, ověřených a užitečných zdrojových materiálech, které mohou učitelé využít ve výuce. Rozšířením jsou storytellingové kurzy a předchozí metodiky Charity ČR.
Dvouletý projekt Akademie ukázal, že má smysl zapojovat studenty do praktických řešení otázek udržitelného rozvoje namísto pouhého teoretického informování o nich. Zapojené inspiroval k zavádění nových postupů ve výuce, která vede k formování hodnot a postojů. Pozitivní ohlasy na realizované aktivity ze strany učitelů i studentů motivovaly tým Young Caritas v hledání cest, jak tyto přístupy a metody šířit mezi další zájemce. Školení na to, jak zařadit do výuky živé knihovny, upozornit na sociální problémy v okolí prostřednictvím metody photovoice či zrealizovat školní projekt lze v novém roce prostřednictvím ve webinářích a seminářích zde.