"Maminky jsou často skvělými manažerkami", říká Petra Plemlová, zakladatelka firmy Unuodesign

Rozhovor s Petrou Plemlovou, zakladatelkou firmy Unuodesign

"Maminky jsou často skvělými manažerkami", říká Petra Plemlová, zakladatelka firmy Unuodesign

Unuodesign je malá firma, která se zaměřuje na navrhování a výrobu látek, dětského oblečení či originálních látkových plen. Její zakladatelkou je Petra Plemlová, která firmu vybudovala jako matka samoživitelka. Ve složité osobní situaci nejprve šila oblečení a pleny pro své vlastní děti a zbytky látek, které jí zůstávaly, opět prodávala. Postupem času se zrodila fungující firma s širokým sortimentem. Na své začátky však Petra Plemlová nezapoměla a nyní je tou, která pomáhá matkám samoživetelkám. Například tím, že jim nabízí možnost, jak si mohou přivydělat. V její firmě jsou navíc ochotní přizpůsobovat pracovní dobu tak, aby dokázaly matky co nejlépe stíhat péči o své děti a domácnost. "Obecně musím říci, že maminky, a zejména ty, které jsou s dětmi sami, jsou velmi spolehlivými zaměstnanci, protože zodpovídají za finanční stabilitu celé rodiny", říká v rozhovoru pro Young Caritas.

Co byl pro vás prvotní impuls k tomu zaměstnávat matky na mateřské a samoživitelky?

Když jsem začala podnikat, sama jsem byla maminkou samoživitelkou, a tak jsem se v okruhu maminek pohybovala. Proto bylo samozřejmé, že mými prvními spolupracovnicemi byly právě ony. 

V čem spatřujete jejich silné stránky?

Právě maminky jsou často skvělými manažerkami. Zejména v dnešní době, kdy je na matky kladeno stále více a více povinností. Děti prakticky běhají z kroužku do kroužku a škola více zapojuje do výuky i rodiče. Většina dětí navštěvuje více volnočasových aktivit a od ženy se v podstatě očekává, že budou také skvělými hospodyňkami, že budou dbát o svůj vzhled a o zdraví rodiny více, než kdy jindy.  Ukočírovat tolik rolí a povinností naráz ženy v podstatě předurčuje k vedoucím pozicím.

Máte dostatek zájemkyň o práci ve Vaší firmě?

Ano, musím říct, že naštěstí jsme se již v malém Táboře etablovali natolik, že budíme důvěru zaměstnanců, a tak není problém nové pracovníky na trhu práce získávat. Je dáno naším oborem podnikání, že většina zaměstnanců jsou zejména ženy. Proto jsme připraveni různě modulovat pracovní dobu tak, aby ženy zvládly s co největší lehkostí obsloužit děti ve škole i školce a zároveň mohly pracovat dle svých potřeb.

Pociťujete nárůst zájemců o práci v době rostoucí inflace a cen energií? 

Ano, na některých pozicích jsme zaznamenali větší množství uchazečů o práci a to zejména na těch méně odborných. Jediných zaměstnanců, kterých se nám stále nedostává, jsou ti s vysokou jazykovou či technickou vybaveností, případně technologové výroby.

Máte informace o tom, jak se Vámi zaměstnané matky na mateřské a samoživitelky vyrovnávají s rostoucími cenami? 

Myslím si, že opravdu velká krize je teprve před námi. Zatím zvýšení cen energií nepostihlo plošně všechny. Ta úplná krize nás teprve čeká. Ano, samozřejmě sešup z období konjunktury do období recese bude bolavý, ale na druhou stranu se musíme všichni snažit hledat cesty zpět k umírněnému životnímu stylu, saturování potřeb z vlastních zdrojů a k tomu méně plýtvat. Věřím ale, že naše ženy jsou velmi kreativní a poradí si stejně dobře, jako naše babičky ve všech krizích a válkách, které už jsou za námi. 

Podle čeho vybíráte své zaměstnance a jaký je proces při náboru?

Proces náboru je velmi rozdílný pro různé pozice, avšak v poslední době se mi velmi osvědčily takzvané dny na zkoušku, kdy si budoucí zaměstnanec osahá rozsah jeho práce na jeden až dva dny a pak mnohem více tuší, co ho v budoucnu u nás čeká. A také my můžeme lépe predikovat, jestli do našeho týmu zapadne. Pohovory se mi dlouhodobě ukázaly jako důležitá součást náboru, avšak ne nejdůležitější. Ne každý je schopen perfektní sebeprezentace a stres při náboru do nového zaměstnání dost často zbytečně diskvalifikuje budoucí skvělé spolupracovníky.

Co Vaše zaměstnankyně nejvíce oceňují?

Myslím, že naši zaměstnanci, a to zejména v období covidu a dalších krizí, ocenili zejména to, že se všechny informace dozvěděli předem a narovinu. Že nemusí tápat, zda se firmě daří a jestli příští měsíc dostanou výplatu. Kdykoliv je jakýkoliv problém v naší firmě, snažím se jej komunikovat na všech úrovních firmy narovinu. 

Co byste vzkázala ostatním podnikatelům, kteří o zaměstnávání této skupiny uvažují?

Chápu, že spousta zaměstnavatelů se bojí zaměstnávat maminky samoživitelky. A to zejména v době po covidu. Moje osobní zkušenost je taková, že např. v jeden čas, kdy se zavřely znenadání školy, jsme měli v provoze necelých 50% zaměstnanců. Udržet takovýto provoz firmy dlouhodobě, je prakticky nemožné. Na každý problém je ale řešení. Třeba maminky v naší firmě byly skvělým příkladem toho, že když se chce, tak to jde. Švadlenky šily z domova, zákaznické centrum fungovalo také z domova a naopak ještě v delším časovém intervalu, než je obvyklé. Obecně musím říci, že maminky, a zejména ty, které jsou s dětmi sami, jsou velmi spolehlivými zaměstnanci, protože zodpovídají za finanční stabilitu celé rodiny.