Podpořte respekt​ a empatii ve vaší škole

Zapojte se do projektu Škola solidární a staňte se školou, která je vzorem pro ostatní.

Podpořte respekt​ a empatii ve vaší škole

Studující

100 přímo podpořených studujících: Nabídněte studujícím úspěch a podpořte je v aktivním občanství.

Vyučující

18 hodin podpory až 10 vyučujícím: vybavte vyučující prověřenými metodami a získejte přístup k unikátním vzdělávacím nástrojům.

Škola

Staňte se školou, která bude vzorem pro ostatní, staňte se Školou solidární!

Škola solidární je vzdělávací program zaměřený na sociální pilíř udržitelného rozvoje

  • Spojujeme vzdělávací aktivity pro žactvo a učitele se spoluprací s neziskovými organizacemi.
  • Podporujeme aktivní mladé lidi v jejich úsilí o sociální spravedlnost a soudržnost.
  • Škola solidární je ocenění, které získá škola aktivně reflektující, vyučující a podporující témata sociálního pilíře udržitelnosti, jako jsou chudoba, duševní zdraví, migrace, odolnost, sociální spravedlnost a respekt.

Pro koho je program určen

  • Program je určen pro druhý stupeň základních škol a střední školy.
  • Zapojit se může jakákoli škola, které není lhostejné dění kolem a která se chce posouvat v oblasti solidárních témat.
  • Program je otevřený školám, které chtějí získat ocenění za kvalitativní posun v rámci vzdělávání žactva i učitelů a podporovat výuku sociálních témat napříč předměty.

Jak pracujeme

Základním principem naší podpory na cestě ke Škole solidární je osvědčený třífázový postup – Ukážeme – Naučíme – Reflektujeme a posilujeme. 

  • Ukážeme – zrealizujeme ve škole praktický workshop pro studující, kterého se účastní i vyučující. Cílem 6-8hodinového workshopu je otevřít ve třídě či škole složitá témata, umožnit studujícím převzít kontrolu nad svými životy a dát jim hlas a moc při realizaci pozitivních změn ve svém okolí. Do aktivity zapojíme 2-3 třídy s možným dopadem na celou školu. 
  • Naučíme – vyučující se zúčastní 8hodinového (nebo 2x 4hodinového) metodického semináře a obdrží mnoho inspirativních zdrojů do výuky: připravené lekce do výuky, přístup do e-learningu Učíme o udržitelném světě, přístup do zivaknihovna.online s 25 unikátními výpověďmi lidí, kteří čelí sociálnímu znevýhodnění, metodiku Akademie Young Caritas. Online či offline školení je možné realizovat až pro 10 vyučujících z jedné školy, kteří tak mají možnost se společně podílet na budování pozitivního klimatu ve škole. 
  • Reflektujeme a posilujeme – Po absolvovaném semináři pomůžeme tak, aby vyučující získané poznatky úspěšně dostali do praxe a obohatili tak rejstřík vzdělávacích strategií.  Mohou také využít následných konzultačních služeb v oblasti školních vzdělávacích programů nebo získat supervizní či mentorskou podporu. Celkem poskytnuté metodické a konzultační podpory je 10 hodin. 

Na závěr proběhne v každé škole autoevaluace pokroku, předání certifikace Školy solidární na následující 2 roky.

Desatero Školy solidární

  1. Studenti získávají a sami vyhledávají informace v tématech sociálního pilíře udržitelného světa, posilují schopnost kritického myšlení a sebepoznání.  
  2. Studenti reflektují nerovnosti a nespravedlnosti ve svém okolí.   
  3. Studenti se podílí na pozitivní změně ve svém okolí v rámci výuky i mimo ni.   
  4. Učitelé se orientují v tématech sociálního pilíře udržitelného světa, znají a aplikují inovativní metodické přístupy ve výuce napříč vzdělávacími oblastmi.    
  5. Učitelé vytváří otevřené a bezpečné prostředí pro rozvoj kritického myšlení a sebepoznání.   
  6. Učitelé motivují studenty k zájmu o své okolí a podporují je k participaci na pozitivních změnách a oceňují jejich úspěchy.  
  7. Vedení školy vyhledává příležitosti pro aktivní participaci studentů a učitelů a podporuje nejrůznější školní iniciativy v oblasti sociálního pilíře udržitelného světa.
  8. Školy spolupracují se sociálními partnery a prostřednictvím aktivní participace studentů pozitivně ovlivňují vlastní komunitu a její okolí.   
  9. Školy reflektují a do svého školního vzdělávacího programu zařazují principy a strategie sociálního pilíře udržitelného světa napříč vzdělávacími oblastmi.   
  10. Školy a zřizovatelé aktivně vytvářejí respektující inkluzivní prostředí, reflektují nerovnosti ve vzdělávání a mají strategie k jejich snižování včetně podpory wellbeingu studentů a zaměstnanců.    
Desatero Školy solidární
Zapojte se!

Zapojte se!

Chcete vědět víc? Dohodněte si s námi nezávaznou schůzku nebo telefonát a rádi vám vše vysvětlíme.

Napište nám!

 

Příklady realizace programu Škola solidární

Aktivity se třídou základní školy Aktivity se třídou střední školy
Aktivity se třídou základní školy
Aktivity se třídou střední školy

Téma: Duševní zdraví, šikana a poruchy příjmu potravy

Aktivity se třídou:
  • Úvodní workshop zaměřený na předsudky a otevřenost k odlišnostem.
  • Uspořádání živé knihovny na různá témata.
  • Motivace žáků k hlubší reflexi zážitků z programu a k vyjádření svých myšlenek a pocitů písemnou formou.
  • Mapování potřeb pomocí metody Photovoice s důrazem na pocit bezpečí ve škole i online. 
  • Fotografie a grafiky vytvořené žáky byly vystaveny ve škole, aby si je mohli všichni prohlédnout a diskutovat o nich.
  • Navrhování konkrétních řešení problému bezpečnosti před školou formou Ideathonu.
Výsledky:
  • Žáci získali hlubší pochopení témat duševního zdraví, šikany a poruch příjmu potravy
  • Vzrostla empatie a otevřenost k lidem s odlišnou zkušeností
  • Identifikace hlavního tématu – bezpečí ve škole i v online prostoru – celou školní komunitou.
  • Žáci se aktivně zapojili do identifikace a hledání řešení hlavního tématu – bezpečí ve škole i v online prostoru

Téma: Stres a vnímání cizinců

Aktivity se třídou:
  • Uspořádání Živé knihovny zaměřená na různá témata. Živými knihami byli lidé s odlišnými zkušenostmi, například lidé s duševním onemocněním nebo příslušníci menšin.
  • Žáci pomocí fotografií a grafik vyjadřovali, jak vnímají stres a jaké strategie používají k jeho zvládání.
  • Práce na společném projektu "Nerozlišuj, respektuj!", ve které se žáci zaměřili na změnu vnímání cizinců v komunitě. Například pracovali na odstranění stereotypu tykání prodavačům ve obchodech.
Výsledky:
  • Studenti získali nový pohled na témata stresu a vnímání cizinců.
  • Rozvíjeli své dovednosti v oblasti komunikace, spolupráce a projektového řízení.
  • Přispěli ke změně stereotypů a vzorců chování ve školní komunitě.
  • Reflektovali nejen dosažení cílů projektu, ale také vlastní pokroky a nové dovednosti získané během realizace.