Udržitelnost a empatie. Škola solidární mění české školy

O Škole Solidární pro časopis Řízení školy s metodikem Václavem Šnebergem.

IMG_9660

Program Škola solidární, projekt platformy Young Caritas, přináší do českého vzdělávání unikátní koncept, který propojuje školy, studenty a sociální partnery. Vychovává nové generace k empatii, kritickému myšlení a aktivnímu občanství prostřednictvím projektů, které mění nejen školní prostředí, ale i celé komunity. Jak se zapojit, co obnáší získání certifi kátu a jaké konkrétní příběhy inspirovaly tento přístup? O tom všem hovoří hlavní metodik Young Caritas Mgr. Václav Šneberger, který odhaluje tajemství, jak může vzdělávání proměnit svět – s mladými lidmi v hlavní roli.

Jak taková Škola solidární vlastně funguje?

Škola Solidární je v ČR jediný vzdělávací program věnující se uceleně sociálnímu pilíři udržitelného světa. Škola Solidární v sobě propojuje vzdělávací programy pro studentstvo, vyučující a spolupráci na projektech mladých lidí s Charitou nebo podobnou organizací. Učíme se sociální témata způsobem, který zaujme a rozvíjí. Věříme, že aktivní mladí lidé jsou klíčem k sociální spravedlnosti a soudržnosti. Studenti a studentky jsou vedeni k reflexi nerovností a nespravedlností ve svém okolí, což jim umožňuje aktivně ovlivňovat své prostředí. Učitelé hrají klíčovou roli tím, že vytvářejí otevřené a bezpečné prostředí, které podporuje aktivní účast žáků na pozitivních změnách. 

Dále je důležité, aby školy spolupracovaly se sociálními partnery a zapojovaly žáky do projektů, které přispívají k jejich komunitě. Tímto způsobem se vzdělávání o sociálním pilíři stává integrální součástí výuky napříč různými předměty. Celkově se snažíme o inkluzivní prostředí, které reflektuje a snižuje nerovnosti ve vzdělávání a podporuje wellbeing všech zúčastněných. 

 Škola Solidární je také ocenění, které získá škola, která aktivně reflektuje, učí a podporuje témata sociálního pilíře udržitelnosti, jako je Charitě blízké téma chudoby, duševního zdraví nebo migrace nebo témata odolnosti, sociální spravedlnosti a respektu. Zároveň podporuje mladé lidi k aktivní participaci na řešení těchto problémů. Když vymýšlíme projekty se studentstvem, vidíme, že jim záleží na světě, který si tvoří a tím, že se aktivně podílí na smyslupné změně, budují svou odolnost a wellbeing.   

 Co musí škola udělat proto to, aby byla součástí programu Škola solidární?

Přihlásit se ke Škole Solidární může škola, která chce získat ocenění za kvalitativní posun v rámci vzdělávání studentstva, vzdělávání vyučujících a podporující výuku sociálních témat napříč předměty. Motivací není jen ocenění, vyučující si chválí metodické vedení, užitečné a smysluplné aktivity nebo například supervizi. Na začátku spolupráce je vždy autoevaluace školy, na konci pak měříme vlastní posun školy jako celku.  A oslava!  Co musí škola udělat? Školy mohou zavolat, napsat, domluvíme spolupráci. Důležité je ale chtít se v solidárních tématech posouvat. 

Má certifikát Školy solidární nějakou expiraci? Pokud ano, jak jej lze obnovit? 

Vlastní ocenění je propůjčeno na dva roky, poté musí škola projít programem znovu, témat a příležitostí ke zlepšování je vždy dostatek. 

V rámci tzv. ochutnávkového semináře nabízíte tři témata. Jaká to jsou a o které mívají školy největší zájem? 

Největší zájem o vstupné seminář Škola Solidární, kde se účastnictví podrobně sezní s programem, vzdělávacím e-learningovým portálem Young Caritas a vyzkouší si některé metody na vlastní kůži. Dále je oblíbený webinář nebo seminář Živá knihovna jako metoda výuky, po kterém si účastníci kromě zvládnutí metody odnesou i přísatup do jinak uzavřené Živé knihovny online s více než 25 autentickými příběhy k využití ve výuce.  

Mohli bychom si představit nějaký konkrétní příklad realizace programu na škole? Jak na škole probíhal?  

Základní škola požádala o realizaci projektového dne zaměřeného na témata duševního zdraví, šikany a poruch příjmu potravy. Pro celkem 50 žáků a žákyň jsme uspořádali Živou knihovnu doplněnou úvodním workshopem zaměřeným na předsudky a otevřenost k odlišnostem. Zájem vzbudila také soutěž „Napiš o tom“, jejímž cílem bylo motivovat žáky a žákyně k hlubší reflexi zážitků z programu. Do mapování potřeb se zapojila celá školní komunita a prostřednictvím metody Photovoice se podařilo nalézt společné hlavní téma bezpečí, a to jak v online prostředí, tak v prostorech školy. Pořízené fotografie a grafiky byly vystaveny v prostorách školy, aby si je mohli všichni prohlédnout a samostatně je diskutovat s vyučujícími během vyučování i mimo něj. Díky tzv. Ideathonu žáci a žákyně přišli s konkrétními návrhy řešení problému bezpečnosti před školou.  

Existuje Desatero školy solidární, které si mohou čtenáři prohlédnout níže. Jak jste došli k jeho výsledné podobě?  

Desatero Školy Solidární je soubor indikátorů pro učení sociálního pilíře udržitelného světa a klade důraz na posilování kritického myšlení a sebepoznání žáků. Vzniklo na základě charitní praxe, reflektuje Dublinskou deklaraci o globálním vzdělávání, Cíle udržitelného rozvoje OSN a zejména rámcové programy pro školy.  Studenti a studentky jsou vedeni k reflexi nerovností a nespravedlností ve svém okolí, což jim umožňuje aktivně ovlivňovat své prostředí. Učitelé hrají klíčovou roli tím, že vytvářejí otevřené a bezpečné prostředí, které podporuje aktivní účast žáků na pozitivních změnách. 

Dále je důležité, aby školy spolupracovaly se sociálními partnery a zapojovaly žáky do projektů, které přispívají k jejich komunitě. Tímto způsobem se vzdělávání o sociálním pilíři stává integrální součástí výuky napříč různými předměty. Celkově se snažíme o inkluzivní prostředí, které reflektuje a snižuje nerovnosti ve vzdělávání a podporuje wellbeing všech zúčastněných. Pro Školu Solidární je klíčová participace mladých lidí na vlastní budoucnosti. Bez mladých lidí by nebyla revoluce svobody, bez nynějších mladých nebude revoluce solidarity.

IMG_9655

Pokud byste měl z desatera vyzdvihnout za vás nedůležitější bod, který by to byl?

Zmínil bych dva aspekty, jeden je integrace učení o udržitelnosti napříč kurikulem školy, které využívá motivaci a současné společenské paradigma jako motivátor pro studentstvo a za druhé participaci mladých lidí na řešení jako východisko pro jejich vlastní wellbeing. Jak říká známé přísloví: Kdo sází na zahradě, věří v budoucnost. My chceme tu budoucnost tvořit ne pro mladé, ale s nimi. 

Na stránkách uvádíte, že základním principem vaší podpory na cestě ke Škole solidární je osvědčený třífázový postup : Ukážeme – Naučíme – Reflektujeme a posilujeme. Mohli bychom se u jednotlivých bodů zastavit a více si je představit?  

Níže uvedený příklad je modelový příklad realizace progrmau ve škole, vše lze modifikovat, upravit na míru dané škole. 

Ukážeme – zrealizujeme ve škole praktický workshop pro studující, kterého se účastní i  vyučující. Cílem 6-8hodinového workshopu je otevřít ve třídě či škole složitá témata, umožnit studujícím převzít kontrolu nad svými životy a dát jim hlas a moc při realizaci pozitivních změn ve svém okolí. Do aktivity zapojíme 2-3 třídy s možným dopadem na celou školu. Součástí může být i iniciace projektu, který bude studentstvo realizovat ve spolupráci s námi. 

Naučíme – vyučující se zúčastní 8hodinového (nebo 2x 4hodinového) metodického semináře a obdrží mnoho inspirativních zdrojů do výuky: připravené lekce do výuky, přístup do e-learningu Učíme o udržitelném světě, přístup do Živé knihovny online s 25 unikátními výpověďmi lidí, kteří čelí sociálnímu znevýhodnění, metodiku Akademie Young Caritas 

Reflektujeme a posilujeme – Po absolvovaném semináři pomůžeme tak, aby vyučující získané poznatky úspěšně dostali do praxe a obohatili tak rejstřík vzdělávacích strategií.  Mohou také využít následných konzultačních služeb v oblasti školních vzdělávacích programů nebo získat supervizní či mentorskou podporu.  

Desatero a pracovní list

Po vašem „proškolení“ proběhne v každé škole autoevaluace pokroku. V čem spočívá? 

Školy provádějí sebehodnocení, aby zhodnotily, jak efektivně implementovaly principy sociálního pilíře udržitelného světa do svého vzdělávacího programu. Důležitou součástí autoevaluace je shromažďování zpětné vazby od žáků a vyučujících. Tato zpětná vazba pomáhá identifikovat silné stránky a oblasti, které potřebují zlepšení, což podporuje otevřenou komunikaci a spolupráci. Školy také sledují aktivity žáků, které se zaměřují na aktivní účast a pozitivní změny v komunitě. To zahrnuje projekty a iniciativy, které žáci realizují nad rámec vyučování. Tato autoevaluace probíhá vždy na začátku a konci programu, kdy školy získají i doporučení na cestu. 

Jak vlastně vznikla myšlenky Školy solidární?  

Po několika letech testování a vyvíjení metodik společně s učitelstvem v rámci projektů Charity ČR jsme se rozhodli nabídnout program Škola Solidární široké pedagogické veřejnosti. Tento přístup k vzdělávání je součástí širšího trendu zaměřeného na udržitelnost a aktivní občanství, který se snaží reagovat na aktuální sociální výzvy a potřeby společnosti. 

Jaké máte do budoucna další plány? 

Škola Solidární je otevřený systém, tedy pořád vymýšlíme, inovujeme. V současné době natáčíme nové příběhy do Živé knihovny, připravujeme větší osvětovou kampaň v otázkách migrace nebo program dobrovolnictví v humanitární a rozvojové spolupráci. Budeme rádi, když v tom budete s námi.    

Rozhovor vedla Mgr. Michaela Váchová, odborná editorka Učitelského měsíčníku pro Časopis Speciál pro střední školy (1/2025).

Související články